Amsterdam

I år har det minsann inte blivit mycket bloggande kan ja säga, och bättre kanske det inte blir heller. Amsterdam var sjukt nice med god mat och gott sällskap.

Resan påbörjades vid 7.25 här hemma vid södra apollovägen för att med buss åka till resecentrum och där ta Swebus upp till nyköping. Sjukt dåligt att det inte gick att blogga ifrån min Iphone får jag nog säga att jag tycker. Roade mig med att spela spel och lite annat skojsigt på mobilen. På Skavsta mötte jag Angelica som var min companion under resan. Vi var rätt trötta på snön och längtade till Amsterdam och de lovade plusgraderna. Flyget gick bra trots våra hungriga magar som knorrade lite extra då man kände doften av de mycket små och dyra mackorna som fanns på flyget. När vi landat i Eindhoven så skulle vi hitta bussen eller tåget till Amsterdam, gick rätt smidigt och vi var på väg igen. När vi väl var i Eindhoven på Centralstationen började dock bli lite problem då deras automatiska biljettautometer totalt vägrade ta VISA kort!!!! vilket vi senare lärde oss att det var få ställen som gjorde. Varför? Vi kom i alla fall hela till Amsterdam och traskade i vad som kändes som en cirkel innan i nådde Marleins lägenhet. En Typ 5a, som delades med 3 andra flickor, väldigt stor och mysig och det märktes att det inte bodde någon grabb där då det inte fanns en gigantisk platttv någonstans. Första kvällen var vi trötta och bara satt hemma och kollade på Kopps, ja ni läste rätt, drack vin och jag somnade mitt under filmen som vanligt.

Dag två begick jag nästan självmord och drog med mig x antal andra då jag skulle försöka manövera en cykel där enligt mig handbromsarna satt väldigt galet och jag för det mesta glömde bort att jag inte hade bakbroms. För er som inte vet det är Amsterdam en riktig cykel stad, så frida lund har inga cyklar i jämnförelse skulle jag vilja påstå. Vi cyklade runt, bokstavligt, i staden och man hittade ingenstans utan vår kära Marlein som knappt hittade själv alltid, efter att ha bott där i 5 år. Vi var på en loppmarknad och såg en del skojsiga saker, sedan åt vi den mest kända äppelkakan i Amsterdam, vilken i min mening skulle varit godare om vi fått vaniljsås istället för grädde till. Cyklade en del till men det var rätt kyligt så några besök på matställen blev det. Sen besökte vi Heineken experience, vilket var väldigt intresant och värt det 15 € då man fick två och en halv öl på köpet. De gick igenom historien och sedan hur man tilltagade öl, och vad man skulle tänka på innan man drack en öl. De berättade även att om man har ett riktigt rent glas att dricka ur så kan man räkna antalet klunkar man tar, så vida man dricker från samma sida hela tiden och inte viftar med glaset. Efter Denna upplevelse var det dags för nästa RED LIGHT DISTRICT, vilket var en ovanlig syn. Man har ju vissa tankar om hur prostituerade ska se ut men det var mest bara unga tjejer, korta, långa, smala, tjocka, ja allt man kunde vilja ha fanns där även för den som inte skulle vilja ha en prostituerad utan sexiga underkläder, porrfilmer, sexleksaker you name it! Vi åt kinesiskt och drack för första gången sake, konstig smak som jag inte uppskattade. Därefter var det dags för en bar där vi drack något som heter kwak, vilket på holländska är ordet för "när en kille får utlösningn i ansiktet på partnen". Efter ett par timmar var det dags för nästa bar där de inte heller tog VISA KORT! Framemot 1 var det tänkt att vi skulle bege oss hem men i dörren hittade marlein lite vänner och vi var nog inte hemma förrens fram emot 3.


Dag 2 eller 3 var det nu blir så var Marlein tvungen att sova, nej vad skriver jag jobba menar jag ju. Jag och Angelica var i alla fall lössläppta utan att ha en anning om vart vi skulle eller om vi skulle hitta tillbaka om vi begav oss ut utan för lägenhetens trygga dörrar. Först så skulle vi hitta ett ställe att äta frukost/lunch på så vi tog första bästa när vi  väl hittat in till 9 street elller vad de nu hette? Vilket tog gott och väl en timme skulle jag tro. Sedan skulle vi hitta Anne Franks hus tänkte vi, lättare sagt än gjort. Efter ett par timmar så hittade vi det och när vi väl kom därifrån skulle vi shoppa så när vi såg ett shopping mal gick vi in där, och kom ut dessto mer besvikna då det såg stort ut men innehöll väldigt lite. En tur till affären för Vin blev det istället, sedan begav vi oss hem då vi inte visste om vi skulle hitta men ojoj va impade vi var när vi hittade direkt. För er som inte vet vad jag pratar om ska jag infoga en karta över Amsterdam så förstår ni kanske mer. Utgång till en underground bar blev det denna kväll där de spelade två olika band vilka jag inte uppskattade det sista så värst. Vid 1 stängde de och slängde ut alla, så vi begav oss hem för att sova och dagen efter var det dags för att åka hem.



Väl hemma i Sverige igen så var det kallt och snöigt och jävligt. Då verken min eller Angelicas karl ville vara hemma när vi kom hem kände vi att vi inte hade någon bråtska utan stannade i Linköping för en bit mat och sällskap. När vi väl kom till Jönköping på bar det av till Pipes för att hämta hem pierre och snacka lite goja som kanske inte borde omnämnas här men skulle få många att vika sig av skratt.

Detta var min Amsterdams resa och fler resor blir det :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0